Groveland en Yosemite - Reisverslag uit Groveland, Verenigde Staten van Lilian HendrixBrunssum - WaarBenJij.nu Groveland en Yosemite - Reisverslag uit Groveland, Verenigde Staten van Lilian HendrixBrunssum - WaarBenJij.nu

Groveland en Yosemite

Door: Lilian

Blijf op de hoogte en volg Lilian

05 Juli 2017 | Verenigde Staten, Groveland

Eerst rijden we nog door de vallei met boomgaarden, maar allengs veranderd de omgeving in bergen en soms bossen. Het wordt kouder en kouder. Ik ben steeds meer in mijn element, gelukkig laten we de hitte achter ons. Jack ziet dat natuurlijk anders, die houdt van de warmte.
Na een heel lange slingerweg bergop, komen we bij de camping aan. Dit is een echte boscamping en trekkerscamping, hoewel ook hier natuurlijk veel campers staan. En er zijn leuke huisjes e.d. op de camping. Ze hebben ook een klein dierenkampje met een ezel, een paar Alpaca's en een paar konijnen. Verder is hier ook een zwembad, maar het is nu te koud om te zwemmen. Ook nu betaald het zich uit dat we de camping vooruit gereserveerd hebben en ook voor twee nachten. Een stel Duitsers voor ons bij de receptie proberen tevergeefs om nog een nacht bij te boeken. Helaas, het weekend begint en de camping is volgeboekt. Ze balen enorm.

We vinden dat het tijd wordt om ook mee te doen aan het massale vuurtje stoken. Tenslotte is Jack een echte "funkeleer". We kopen een bundel hout en wat aanmaakblokjes. Jammer genoeg is het hout niet echt goed gedroogd, waardoor er erg veel rook vanaf komt. Ik ga uiteindelijk maar naar binnen. Ook omdat het begint te regenen.
De volgende dag is het flink bewolkt, dat belooft niet veel goed. We nemen de jassen maar mee naar Yosemite omdat er regen wordt verwacht. Zoals altijd blijkt ook nu het weerbericht niet te kloppen, de hele dag schijnt de zon. De jassen blijven aan de rugzakken hangen.
Het duurt even voordat we een plek voor ons monster hebben gevonden. Het is erg druk in het park en veel parkeerterreinen zijn al bezet. Maar uiteindelijk vinden we een plek, vlak bij een opstapplek van de shuttle. We gaan naar het Visitor Center en gaan daar eerst een film bekijken over het ontstaan van Yosemite.
Aansluitend gaan we souveniers kopen in de giftshops en nemen dan de bus naar El Capitan, daar wordt nu geklommen en je kunt door grote verrrekijkers hun verrrichtingen volgen.
Bij de bushalte komen we in gesprek met een stel uit Florida. Zij zijn ook voor het eerst in Yosemite en gaan ook naar de klimmers kijken. Vooral zij is spraakzaam, hij is erg stil.
Bij El Capitan aangekomen, kunnen we inderdaad door de twee grote kijkers naar de klimmers kijken. Een groep is al bijna boven. Met het blote oog kun je ze niet zien. De afstand is te groot. Van daaruit nemen we de bus terug naar Yosemite Falls. Een hele grote waterval, die in twee etappes naar beneden komt. Deze is veel indrukwekkender dan de Grizzly Falls in Kings Canyon.
We worden een beetje nat en gaan op weg naar de camper. In het park kun je ook eten en we stoppen bij de Lodge om soep en frietjes te eten. Daarna terug naar de camping. Op de camping is het de hele dag zonnig geweest. Een paar kinderen maken gebruik van het zwembad. Jack stookt de rest van het hout op, maar ook nu komt er vooral veel rook vanaf. Geen succes dus. Morgen naar de kust in de buurt van Santa Cruz. En dan terug naar San Francisco. Daar hebben we nog geen camping gereserveerd.